EUS czyli endoskopowa ultrasonografia (endoultrasonografia) w KLINICE NOVA

EUS – endoskopowa ultrasonografia (endoultrasonografia) w KLINICE NOVA

Endoultrasonografia to uznana, bardzo dokładna metoda diagnostyczna, która ma za zadanie szczegółowo diagnozować choroby trzustki, dróg żółciowych, wątroby i struktur znajdujących się w ścianach przewodu pokarmowego.

Endoultrasonografia to połączenie endoskopii i ultrasonografii – polega ona na wykonywaniu USG przez ściany przewodu pokarmowego. Do wnętrza przewodu pokarmowego, przy pomocy endoskopu wprowadzana jest sonda ultrasonograficzna dzięki której lekarz ma możliwość „oglądania” wnętrza ciała uzyskując obraz rzeczywisty za pomocą kamery światłowodowej, natomiast obraz z sondy ultrasonograficznej pozwala na bardzo precyzyjne obejrzenie struktur znajdujących się w ścianach oraz przylegających do przewodu pokarmowego. W czasie badania możliwe jest pobranie wycinków przy pomocy biopsji igłowej.

Jak wygląda badanie?

Badanie wykonywane jest w sposób podobny do gastroskopii – pacjent znajduje się w pozycji leżącej na lewym boku. Do ust wprowadza się plastikowy ustnik, a następnie pod kontrolą kamery endoskopowej, elastyczny endoskop z sondą ultrasonograficzną. Lekarz dzięki specjalnemu procesorowi uzyskuje na ekranie monitora obraz rzeczywisty z kamery endoskopowej i sondy ultrasonograficznej. W czasie badania możliwe jest pobranie wycinków przy pomocy biopsji igłowej.

Dla poprawy komfortu pacjenta i badającego w trakcie badania podaje się leki przeciwbólowe i sedacyjne (uspokajające i powodujące niepamięć) – w tym celu przed badaniem pacjentowi zakłada się wenflon.

Przeciętny czas badania wynosi od 10 do 30 minut.

Jakie są wskazania do przeprowadzenia badania?

1. Choroby trzustki:

• podejrzenie choroby nowotworowej trzustki
  • torbiele nowotworowe trzustki
  • torbiele pozapalne trzustki z kwalifikacją do zabiegów drenażowych
  • podejrzenie przewlekłego zapalenia trzustki
  • nawrotowe ostre zapalenia trzustki o niejasnej przyczynie
  • podejrzenie anomalii rozwojowych trzustki

2. Choroby wątroby:

• podejrzenie pierwotnej choroby nowotworowej wątroby niedostępnej dla biopsji przez skórnej
  • podejrzenie zmian przerzutowych wątroby o niejasnym punkcie wyjścia

3. Choroby pęcherzyka żółciowego:

• podejrzenie choroby nowotworowej
  • podejrzenie kamicy żółciowej pęcherzykowej
  • podejrzenie polipów pęcherzyka żółciowego

4. Choroby dróg żółciowych:

• podejrzenie choroby nowotworowej dystalnego odcinka dróg żółciowych
  • kamica żółciowa przewodowa
  • niezdiagnozowane zwężenia zewnątrzwątrobowych dróg żółciowych
  • anomalie rozwojowe dróg zewnątrzwątrobowych
Klinika Nova - EUS

5. Podejrzenie zmian nowotworowych przewodu pokarmowego (przełyku, żołądka i dwunastnicy) w przypadku braku możliwości uzyskania materiału „tradycyjnymi” badaniami endoskopowymi:

• zmiany ponabłonkowe (podśluzowe)
  • podejrzenie GIST

6. Powiększenie węzłów chłonnych w nadbrzuszu o niejasnej przyczynie.

7. Podejrzenie żylaków dna żołądka (kwalifikacją do zabiegów obliteracji żylaków)

8. Podejrzenie zmian nowotworowych lewego nadnercza.

9. Silne dolegliwości bólowe nadbrzusza wynikające z obecność choroby nowotworowej lub przewlekłego zapalenia trzustki (kwalifikacja do neurolizy/neuroblokady splotu trzewnego).

10. Żółtaczka mechaniczna (kwalifikacja do zabiegów drenażowych dróg żółciowych w przypadku gdy inne metody endoskopowego drenażu okazały się być niemożliwe do wykonania).

11. Nietypowe dolegliwości w nadbrzuszu w przypadku gdy inne metody diagnostyczne (USG jamy brzusznej, TK/MR, gastroskopia, badania laboratoryjne) nie przynoszą rozpoznania lub dają sprzeczne wyniki.

12. Genetyczne obciążenie rakiem trzustki w rodzinie.

Badanie wykonywane jest w Klinice NOVA w Kędzierzynie-Koźlu, ul. Kłosowa 7.
Rejestracja: 77 70 70 100